att jag inte skäms, eller jo det gör jag nog

För sisådär 1½ månad sedan mailade jag mig själv (ett ack så effektivt sätt att inte tappa bort saker man tycker är viktigt) ett par multiövningar som jag hittat på www.iForm.se och en skarp förmaning att börja träna. Tanken var att om jag åtminstone gör dessa två ett par tre gånger i veckan så gör jag betydligt mer åt min fysik och hälsa än vad jag gjort hittills. Så duktigt har jag inte varit.

När jag dessutom läser hur duktig Anna Drott är på att detoxa, komma i form, sätta upp rimlig delmål och hålla sig motiverad blir jag imponerad och samtidigt skäms jag lite mer. Skäms helt enkelt över att inte komma till skott med något som egentligen inte borde vara så svårt.

Samtidigt är skam inget som stärker motivationen, åtminstone inte för mig. Någon som har tips på bättre tillvägagångssätt?

3 thoughts on “att jag inte skäms, eller jo det gör jag nog

  1. Jag har inga rimliga delmål i form av viktnedgång eller så, men ett långsiktigt mål att må bättre och kanske inte förfula badstranden alltför mycket :-) Främsta motivationen är ändå att det är väldigt skönt att träna och ännu skönare att ha gjort det. Visst endorfinmissbruk kan vara en delförklaring.

  2. Ungefär som Pär. Det gäller nog att hitta någon form av motion/träning som man faktiskt finner lockande och rolig. Det måste inte vara såna där klassiker man hittar på Friskis&Svettis och andra gym. Min egen lösning? Efter att ha provat Aikido ett tag (och faktiskt tyckt om det) så har jag vänt mig till dansen… kanske inte så mycket styrketräning, men nog fasen håller man igång kroppen!

  3. Desto rultigare jag blir desto svårare verkar det vara att komma till skott.

    Till saken hör ju att jag väldigt gärna vill klättra igen, inomhusväggar 10+ meter höga (gärna 20-25m och lite till) och framför allt regelbundet (1-3 ggr/veckan).
    Kruxet med det är att det känns knöligt att komma igång här i Sverige och dessutom behöver jag någon som vill göra detta med mig regelbundet för att det ska fungera i längden. Något som för närvarande inte finns.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>