tio och ett halvt kilo

Det var det jag i måndags fastslog behöver försvinna. Genast protesterades det för inte ska väl jag bara väga 50 kilo inte! Jo faktiskt så ska jag det, för mitt eget välmående och min fysiska hälsas skull. Väger jag femtio kilo ligger jag (efter diverse olika sätt att mäta, bl.a. skelettstorlek, fettfri kroppsvikt, BMI och ta i med vad du vill) fortfarande i överkant av det som betraktas som normal fettmängd i en kropp av min längd och i övrigt fördelad massa. Faran för mig ligger under 45 kilo och dit har jag inte ens tänkt att gå.

DSC00896För övrigt gillar jag inte det jag ser just nu. Jag gillar inte att se ut som och känna mig som en mini-Michelin så fort jag passerar något som liknar en spegel (mini helt p.g.a. längdbrist och inget annat). Jag mår faktiskt inte bra av det. Jag mår inte alls bra av att inte ha ett enda par byxor kvar i ostretchigt material som jag faktiskt kan få upp över ändan. Jag mår skitdåligt av att (faktiskt) alla mina leggings, strumpbyxor och mer stretchiga versioner av benbeklädnader är på gränsen till för små. Efter att ha sett bilderna från mitt familjära firande av min 30-årsdag i småland (en vecka i efterhand och med en massa släkt i närheten) undrar jag varför ingen jävel talade om att jag kanske borde valt ett annat plagg, en annan frisyr, vad fan som helst. Klänningen jag hade är förvisso fin i sig, men den passar mig när jag väger 50 kilo. Nu såg den påmålad och rent ut sagt för jävlig ut. Jag mår faktiskt mer dåligt av att ha konstaterat det och också konstaterat att ingen jävel där talade om det för mig. Det hade gjort mindre ont att få det slängt i ansiktet.

Tio kilo lite drygt är målet, men visst jag är faktiskt helt nöjd om åtta försvinner. Det kan räcka så. Däremot funkar det inte att gnälla om att min idealvikt är på tok för jävla lite för mig att väga. Det är det inte. Snarare är det precis lagom, åtminstone så länge mitt liv ser ut som det gör nu. Så ska det sägas något alls om det här kan jag säga direkt att tips på hur jag kommer dit, till målet,  är att föredra. Just nu har jag nämligen inte en jävla aning.

6 thoughts on “tio och ett halvt kilo

  1. …men om du envisas, så kan jag rekommendera raska promenader med stegräknare och musik i öronen. Det gör susen, framförallt kombinerat med tallriksmodellen (1/2 grönsaker, 1/4 protein, 1/4 kolhydrater).

  2. Tack. Men som hela inlägget säger – jag mår inte bra i det här formatet.

  3. Jag har ingen aning om hur du ser ut, men jag känner igen mig i dina tankar. Och jag kan rekommendera att du testar LCHF, det funkar bra för många (mig med).
    Skippa helt kolhydraterna och se till att du får i dig ordentligt med fett. Riktigt fett, inte Lätta och sån skit. Och så mycket protiner, kött, fisk, kyckling osv. Det, tillsammans med grönsaker och sås, så tar det inte lång tid att bli av med kilona.
    Men det funkar inte för alla verkar det som, men ge inte upp förrän du testat någon vecka.
    Hör gärna av dig om du vill veta mer, jag har några böcker och ganska mycket recept.

    Tyvärr har jag fått en mjölkallergisk bebis (ironi?) som jag fortfarande ammar, så jag kan tyvärr inte äta så mycket fett (grädde, smör, creme fraiche osv) så jag får vänta med min kur…

    Lycka till!

  4. Det enkla receptet är ju att göra av med mer energi än man får i sig. Skippa sötsaker och fika är en bra början, annars fortsätta äta vettigt med mycket frukt och grönsaker (nötter och russin är bra snacks istället för chokladbitarna), raska promenader på minst 30 min per dag (gå till skolan kanske – vardagsmotion?) så kommer kilona smälta bort sakta men säkert.

  5. Tack för tipsen! Det är å andra sidan inte sötsaker som ställer till det mesta problemen för mig utan snarare saltbehovet som oftast tillgodoses med chips och annat onyttigt i samma genre.

    Men får helt klart bättra mig!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>